လီဆူပံုျပင္

ပန္းခ်ီဦးလွတင္ထြန္းက ပန္းခ်ီဆရာႀကီးဦးျမတ္ေက်ာ္ ရာျပည့္ပြဲျပဳလုပ္မည္ဟု ဆိုသည္။ ထို႔ေနာက္ ဦးျမတ္ေက်ာ္၏ မဂၢဇင္းသ႐ုပ္ေဖာ္ပန္းခ်ီမ်ားကို တတ္ႏိုင္သေ႐ြ႕ရွာေပးရန္ တာဝန္ေပးလာခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လက္လွမ္းမီသမွ် ျမဝတီ၊ ေငြတာရီ၊ ရႈမဝ၊ ေပဖူးလႊာ အစရွိသည့္ မဂၢဇင္းမ်ားကို ျပန္လွန္ရသည္။ ထိုသို႔လွန္ရင္း လီဆူပုံျပင္ေလးတစ္ပုဒ္ကို ၁၉၆၀၊ ႏိုဝင္ဘာလထုတ္ ေငြတာရီမဂၢဇင္းတြင္ ေတြ႕လိုက္ရသည္။ ေရးသူက ယုဝတီဂ်င္းေဖါမယ္ ေခတၱ-ေမလိချမစ္ဝွမ္းဟု ေရးထားသည္မွာ လြမ္းဖြယ္ေကာင္းေသးေတာ့သည္။ ထိုအခ်ိန္က ဆရာမႀကီးသည္ နယ္ျခားေဒသအုပ္ခ်ဳပ္ေရးဌာန၏ လစာမဲ့အေပ်ာ္တမ္း နယ္လွည့္စာေရးဆရာအျဖစ္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ေနခ်ိန္ျဖစ္သည္။

ဆရာမႀကီးသည္ လီဆူပုံျပင္ေလးကို ေငြတာရီသို႔မပို႔ခင္ စက္တင္ဘာလထုတ္ ျမဝတီမဂၢဇင္းတြင္လည္း “ေက်ာင္းသုံးစာအုပ္မ်ားတြင္ ခါကာဘိုရာဇီေတာင္ႀကီးကို ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အျမင့္ဆုံးေတာင္ႀကီးအျဖစ္ေဖာ္ျပသင့္ေၾကာင္း” တိုက္တြန္းေသာ အိမ္မက္ပမာေဆာင္းပါးရွည္ႀကီးကိုလည္း ေရးသားခဲ့ေသးသည္။ထို႔ေနာက္တြင္မွ သစၥာရွင္မင္းသမီးေလး ဟူေသာ လီဆူပုံျပင္ေလးကို ေရးသားခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ထိုပုံျပင္ကို မူလာရွီဒီး စံျပ႐ြာမွ သာသနာျပဳဆရာႀကီးေဂ်အာေမာ့(စ္)ထံမွလား၊ ရဝမ္အမ်ိဳးသားႀကီး ဦးဖုန္းဇီးဖုန္ထံမွလား၊ သို႔မဟုတ္ လီဆူတိုင္းရင္းသားမ်ားထံမွလားေတာ့ မသိေပ။

ေရွးအခါ အလြန္ေဒါသႀကီးေသာ လီဆူဘုရင္တစ္ပါးရွိခဲ့သည္။ ဘုရင္ႀကီးတြင္ အလြန္ေခ်ာေမာလွပေသာ သမီးေတာ္ေလးတစ္ပါးလည္း ရွိသည္။ တစ္ေန႔ သမီးေတာ္ေလးကို ေစာင့္ေရွာက္ရေသာ အထိန္းေတာ္ႀကီး၏ေပါင္မွာ ေဖာေရာင္လာခဲ့သည္။ ႀကိတ္၍ကုသေသာ္လည္း မေပ်ာက္ခဲ့။ ထိုအေၾကာင္းကို ဘုရင္ႀကီးသိေသာအခါ အထိန္းေတာ္ႀကီးကို နယ္ႏွင္ဒဏ္ေပးခဲ့သည္။ ၿမိဳ႕ျပင္သို႔ေရာက္ေသာအခါ အထိန္းေတာ္ႀကီး၏ ေပါင္အတြင္းမွ ဖားေလးတစ္ေကာင္ကို ဖြားျမင္ခဲ့ေလသည္။ အထိန္းေတာ္ႀကီးႏွင့္ ဖားေလးသည္ ၿမိဳ႕ျပင္တြင္ပင္ ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။ ကာလၾကာေသာအခါ အ႐ြယ္ေရာက္လာေသာဖားေလးက သူ႔ကို ဘုရင့္သမီးေတာ္ေလးႏွင့္ လက္ထပ္ေပးရန္ အတင္းပူဆာခဲ့သည္။

ပူဆာလြန္းမက ပူဆာသျဖင့္ အထိန္းေတာ္ႀကီးက ဘုရင္ႀကီးကို သြားေရာက္ေလွ်ာက္ထားခဲ့သည္။ ဘုရင္ႀကီးက အမ်က္ေခ်ာင္းေခ်ာင္းထြက္ၿပီး သေဘာမတူခဲ့ေပ။ ထိုအခါ ဖားေလးက ေအာ္၍ရီေတာ့သည္။ ထိုအခါ နန္းေတာ္ႀကီးသိမ့္သိမ့္ခါေအာင္လႈပ္လာၿပီး ေျမသားမ်ားလည္း အက္ကြဲကုန္သည္။ ထို႔ေနာက္ ဖားေလးက ငိုေႂကြးျပန္ရာ မိုးႀကီး႐ြာခ်ၿပီး နန္းေတာ္ပါေရဖုံးလာခဲ့သည္။ ဘုရင္ႀကီးလည္း မတတ္သာသည့္အဆုံး သေဘာတူကာ လက္ထပ္ေပးလိုက္ရသည္။ မင္းသမီးေလးလည္း ငိုယိုကာ ဖားေလးေနာက္သို႔ လိုက္ပါသြားခဲ့ရသည္။ ဖားသတၱဝါကို ေယာက်္ားေတာ္ရသည္ကို ရွက္ခဲ့သည္။

အစြမ္းရွိေသာ ဖားေလးသည္ မင္းသားေလးေယာင္ေဆာင္၍ သူ႔ဇနီး၏သစၥာကို အမ်ိဳးမ်ိဳးစမ္းသပ္ခဲ့သည္။ မင္းသမီးေလးက “ခမည္းေတာ္လက္ဆက္ေပးေသာသူကလြဲ၍ မည္သူႏွင့္မွ် က်ဴးလြန္ေပါင္းသင္းျခင္း မျပဳလုပ္ႏိုင္”ဟူ၍သာ ျငင္းဆိုခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ မၾကာခဏႀကဳံေနရသျဖင့္ မင္းသမီးေလးလည္း မသကၤာသျဖင့္ ထိုမင္းသားေလးေနာက္သို႔ ေနာက္ေယာင္ခံလိုက္သြားခဲ့သည္။ လမ္းတစ္ေနရာတြင္ ဖားအေရခြံကို ေတြ႕ခဲ့ရသည္။ မင္းသမီးေလးလည္း ထိုအေရခြံကို မီးရႈိ႕လိုက္သည္။ ထိုအခါမွ ဖားအသြင္သို႔ မေျပာင္းႏိုင္ေတာ့သည့္ မင္းသားေလးကို သူ၏လင္ေယာက်္ားမွန္း သိခဲ့ရေလေတာ့သည္။ ထို႔ေနာက္ပိုင္းတြင္ ဘုရင္ႀကီးကြယ္လြန္ၿပီးေနာက္ ၎တို႔သည္ တိုင္းျပည္ကိုေပ်ာ္႐ႊင္စြာ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ၾကေလေတာ့သည္ဟူ၏။

ဆရာမႀကီး ယုဝတီဂ်င္းေဖါမယ္က “ထိုအခ်ိန္မွစ၍ ယေန႔တိုင္ သစၥာရွင္မင္းသမီးေလး၏ သိကၡာေတာ္ကို ေစာင့္စည္းေပးျခင္းျဖင့္ ဂုဏ္ယူလိုၾကရွာေသာ လီဆူလူမ်ိဳးတို႔သည္ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ညာဝါးျခင္း၊ လိမ္လည္လွည့္ျဖားျခင္းမ်ားကို အထူးပင္ေရွာင္ရွား၍ ေနလာခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္ေသာဟူ၏”ဟု နိဂုံးခ်ဳပ္ခဲ့ေလသည္။ မည္သို႔ပင္ဆိုေစ ေဆာင္းပါး၏သက္တမ္းပင္ အႏွစ္ ၆၀ ျပည့္ေတာ့မည္ကို သတိထားလိုက္မိသည္။ ထို႔ျပင္ “ျပည္ေထာင္စုတိုင္းရင္းသားမ်ား၏ ယဥ္ေက်းမႈကို ေဖာ္ထုတ္ေသာအားျဖင့္ ျမန္မာ၊ မြန္၊ ရွမ္း၊ ကရင္၊ ကခ်င္၊ ကယား၊ ဂ်င္းေဖာ၊ ရခိုင္စသည့္ ျပည္ေထာင္စုတိုင္းရင္းသားမ်ား၏ ႐ိုးရာပုံျပင္မ်ားကို လစဥ္ ေဖာ္ျပပါမည္။ မည္သူမဆို မိမိတို႔ၾကားနာမွတ္သားဖူးေသာ တိုင္းရင္းသား႐ိုးရာ ပုံျပင္မ်ားကို ေပးပို႔ပါရန္ ေမတၱာရပ္ခံပါသည္”ဟူေသာ အယ္ဒီတာ၏မွတ္ခ်က္ကိုလည္း ေလးစားဖြယ္ ေတြ႕ရွိရပါသည္။

“ျပည္ေထာင္စု တိုင္းရင္းသားမ်ားျဖစ္ေသာ လီဆူအမ်ိဳးသားမ်ားမွာ ကခ်င္ျပည္နယ္ပူတာအို ေဒသတြင္ ေနထိုင္ၾကသည္။ ထိုေဒသတြင္ လီဆူအမ်ိဳးသားမ်ားအျပင္ ဒူလင္းဂ်င္းေဖာ၊ ခႏၲီးရွမ္းအမ်ိဳးသား၊ ရဝမ္အမ်ိဳးသား၊ တိဗက္အမ်ိဳးသား စသည့္တို႔လည္း ေနထိုင္ၾကသည္”ဟူ၍ လီဆူတိုင္းရင္းသားမ်ားကိုလည္း စာဖတ္ပရိသတ္ႏွင့္ မိတ္ဆက္ေပးခဲ့ေသးသည္။

ပန္းခ်ီဆရာႀကီး ဦးျမတ္ေက်ာ္၏သ႐ုပ္ေဖာ္ပန္းခ်ီမ်ားကို မ်ားမ်ားရွာမေတြ႕ခဲ့ေသာ္လည္း တိုင္းရင္းသားအေရးကို ဦးစားေပးေဖာ္ျပေသာ ေငြတာရီမဂၢဇင္းကိုေတာ့ သေဘာက်မိသြားသည္။ လူထုပုံျပင္ဆရာႀကီး လူထုဦးလွ၏ ကခ်င္ပုံျပင္မ်ား (ပ+ဒု)ႏွင့္ ရဝမ္ပုံျပင္စာအုပ္မ်ားသို႔ စိတ္ကေရာက္ သြားခဲ့သည္။ တိုးတက္လာေသာ နည္းပညာမ်ားေအာက္တြင္ ပုံေျပာအေလ့သည္ ဆုတ္ယုတ္သြားခဲ့သည္မွာ အမွန္ပင္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ အေၾကာင္းသင့္၍ ဖတ္လိုက္ရေသာ လီဆူပုံျပင္ေလးေၾကာင့္ လူႀကီးမိဘမ်ား အၾကင္နာဓာတ္ျဖင့္ေျပာေလ့ရွိခဲ့ေသာ ပုံျပင္ေျပာသည့္ တစ္ေခတ္ကို လွမ္း၍ လြမ္းမိလိုက္သည္။